ورود سازمان حمایت به کمبود قطعات خودروهای چینی

ورود سازمان حمایت به کمبود قطعات خودروهای چینی

سید احمد حسینی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌‌آلات تهران، کمبود قطعات خودروهای چینی در بازار را تایید کرد و گفت از وقتی که خودروهای چینی مونتاژی به بازار خودروی ایران وارد شدند همیشه تامین قطعات و لوازم یدکی آنها مشکل بوده است اما این مشکل گاه شدت می‌گیرد گاه کمتر می‌شود.

وی توضیح داد دلیل کمبود این است که خودروسازان مونتاژکار خود را در تامین قطعات متعهد نمی‌‌دانند در حالی که این تکلیف بر عهده آنها هست. اما در واقع قانون حمایت از مصرف‌کنندگان به درستی اجرا نمی‌شود و نهادهای ذی‌ربط هم نظارت کافی ندارند.

وی افزود  قطعات خودروها از جمله خودروهای مونتاژی به سه دسته پرمصرف، کم‌‌مصرف و با مصرف متوسط تقسیم می‌‌شوند. تولیدکنندگان داخلی به تولید قطعات پرمصرف مانند لنت و لوازم جلوبندی ورود کرده‌‌اند چون برای آنها صرفه اقتصادی دارد و حتی بخش خصوصی هم این اقلام را وارد می‌کند بنابراین بخشی از تقاضای موجود در بازار قطعات خودروهای چینی از این دو مسیر تامین می‌شود وگرنه چالش تامین قطعات این خودروها شدتی بیش از اینها داشت و این دو گروه در واقع ضعف عملکرد شرکت‌های خودروساز چینی را در تامین قطعات جبران می‌کنند. اما برای تولیدکنندگان و واردکنندگان تولید و واردات قطعات کم‌‌مصرف صرفه اقتصادی ندارد در نتیجه دارندگان خودروهای چینی در تامین همین قطعات کم‌‌مصرف دچار مشکل هستند.

به گزارش ایلنا، حسین فرهیدزاده، رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، درباره کم و کیف بررسی این موضوع توسط سازمان حمایت گفت که این سازمان به این موضوع وارد شده ظاهرا شرکت‌های مونتاژکار سهمیه ارزی دارند که چند کد تعرفه دارد. سازمان موضوع تامین قطعات را از این شرکت‌ها مطالبه کرده و آنها نیز مکاتباتی با ما داشته‌‌اند با این حال پاسخ‌‌ها قانع‌‌کننده نبوده بنابراین در تلاش هستیم این موضوع را با وزارت صمت حل و فصل کنیم و حتما اوضاع بهتر خواهد شد.

تولید 1.6 میلیارد قطعه لوازم یدکی در کشور

محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت اظهار کرد حوزه قطعات لوازم یدکی خودرو یکی از بازارهای آشفته کشور به دلیل محدودیت های ارزی و عدم پاسخگویی خودروسازان کشور به نیازهای بازار در سال های گذشته باعث شده حجم زیادی از کالاهای تقلبی و یا قاچاق صورت گیرد. البته امروز با همت خود تولیدکنندگان و مجموع اتحادیه های زی‌ربط، جریان شفافیت کالا در مجوعه حوزه لوازم یدکی خودرو دنبال شده و حساسیت مردم هم در این بخش افزایش یافته است. به طوری که مردم در زمان خرید مطالبه گر شناسه تولید و ضمانت هستند.

وی افزود ما در دو سال گذشته یک میلیارد و 600 میلیون قطعه لوازم یدکی با ضمانت تولید کرده ایم، اما نسبت به نیاز بازار جای جهش وجود دارد. به طوری که این رقم باید به 2 میلیارد برسد تا عمده نیازهای داخلی را برطرف کند. در گذشته برخی که کالای با کیفیت تولید نمی کردند در فرایند جدید همراهی کردندو مجوزهای استاندارد را اخذ کرده اند. متاسفانه هنوز در برخی از کارگاه های زیرزمینی کالاهای بی کیفیت و به صورت متقلبانه با جعل نام و نشان های کالاهای داخلی و خارجی جعل می شود که خوشبختانه با پیگیری های انجام شده چندین پرونده در این حوزه در حال انجام است.